FANDOM

Arlandia, virallisesti Arlandian sosialistinen tasavalta, on kansainvälisesti tunnustamaton valtio Länsi-Helsingissä. Arlandian alue käsittää suurimman osan Haagasta ja Reijolasta. Arlandialla on kolme kansalaista.

Hallinto ja politiikkaMuokkaa

HallintoMuokkaa

Arlandian valtiomuoto on sosialistinen tasavalta. Arlandian valtionpäämies on presidentti August Borgman. Presidentti ja pääministeri muodostavat hallituksen.

Arlandiassa on käytössä presidenttijohtoinen kaksipuoluejärjestelmä. Arlandian suurimmat puolueet ovat sosiaalidemokraattinen puolue (ASDP) ja konservatiivinen puolue (AKP). Parlamentissa on taattu vähintään yksi paikka sitoutumattomalle edustajalle.

Arlandian ensimmäiset parlamenttivaalit pidettiin lokakuussa 2016, jolloin parlamenttiin valittiin 25 edustajaa. Ennen parlamenttivaaleja lainsäädäntöelimenä toimi kansanvaltuusto, jossa oli viisi jäsentä. Helmikuussa 2017, edustajien määrä vähennettiin 12 edustajaan.

Vuoden 2017 kriisiMuokkaa

Pääartikkeli: Arlandian kriisi 2017

Arlandian presidentti hajotti parlamentin 19. ja 20. helmikuun 2017 vastaisena yönä hallitukselle annetun epäluottamuslauseen ja oikeiston järjestämien mielenosoitusten jälkeen. Parlamentinvaalit järjestetään turvallisuussyistä poikkeuksellisen lyhyellä varoitusajalla, 21. helmikuuta 2017. Maan pohjoisosassa on konflikti käynnissä, joka muuttuu väkivaltaisemmaksi.

20. helmikuuta 2017Muokkaa

20. helmikuuta 2017, konfliktin molemmat osapuolet etenivät kohti pääkaupunkia, konservatiiviset pohjoisesta, sosiaalidemokraatit etelästä. Konservatiiviset piirittivät parlamenttitalon hieman ennen kello 12. Arlandian presidentti julisti maan hätätilaan noin puoli tuntia piirityksen jälkeen.

Parlamenttitaloa puolustavien poliisien tueksi saapuivat asevoimien erikoisjoukot välittömästi hätätilan julistamisen jälkeen.

Noin kello 12.47, parlamenttitalon itäpuolella tapahtui räjähdys. Siinä haavoittuivat kriittisesti arviolta 7 ihmistä. Heidät lähetettiin välittömästi sairaalahoitoon.

Konservatiivit alkoivat perääntymään räjähdyksen jälkeen. Poliisit pidättivät suurimman osan paikallaolleista.

Kello 13.40, presidentti nimitti 9 hajotetun parlamentin jäsentä muodostamaan parlamentin väliaikaisesti, kunnes uusi parlamentti muodostetaan. Kello 13.55 parlamentin puhemies päätti, että parlamentti lähtee salaiseen paikkaan evakkoon, kunnes tilanne rauhoittuu.

ParlamenttivaalitMuokkaa

Kriisin aikaisessa parlamentinvaaleissa puoluejako meni ensimmäistä kertaa Arlandian historiassa tasan pääpuolueiden välillä.

Arlandian parlamentti vuoden 2017 kriisissä.svg

ASDP: 5 edustajaa
AKP: 5 edustajaa
sitoutumattomat: 2 edustajaa

Kansainväliset suhteetMuokkaa

Arlandia tunnustaa kaikki Yhdistyneiden kansakuntien jäsenvaltiot itsenäisiksi, lukuunottamatta Korean demokraattista kansantasavaltaa. Arlandia tunnustaa myös Torlannin, Jelkomian, Talonin, Sealandin, Valtion ja Färsaaret itsenäisiksi.

AsevoimatMuokkaa

Arlandian asevoimat jaetaan kolmeen haaraan: maavoimiin, merivoimiin ja ilmavoimiin. Arlandiassa on voimassa sukupuolineutraali yleinen asevelvollisuus. Asevelvollisuuden voi täyttää varusmiespalveluksena tai siviilipalveluksena. Vastuu varusmiespalveluksen järjestämisestä on asevoimilla. Varusmiespalvelus kestää 244 vuorokautta ja siviilipalvelus 343 vuorokautta.

Asevelvollinen voidaan vapauttaa palveluksesta terveydellisistä syistä rauhanajan aikana.

AluejakoMuokkaa

Arlandiassa on jaettu kahteen autonomiseen alueeseen, Etelä- ja Pohjois-Arlandiaan. Eteläisellä alueella on kaksi kaupunkia ja kaksi kuntaa ja pohjoisella alueella on yksi kaupunki ja kaksi kuntaa.

Etelä-Arlandia

  • Pikku Huopalahti (koko Arlandian pääkaupunki)
  • Meilahti (eteläisen alueen pääkaupunki)
  • Laakso (kunta)

Pohjois-Arlandia

  • Haaga (pohjoisen alueen pääkaupunki)
  • Lassila (kunta)
  • Kivihaka (kunta)

VäestöMuokkaa

Arlandian väestö
suomenkieliset 85,7%
ruotsinkieliset 7,2%
muunkieliset 7,1

KoulutusMuokkaa

Arlandian alueella sijaitsee useita kouluja. Vaikka koulut  sijaitsevatkin Arlandian alueella, ne kuuluvat kuitenkin suurimmaksi osin Helsingin kaupungille ja siellä opiskellaan Suomen opetusministeriön antaman opetussuunitelman mukaisesti. Arlandian lähitulevaisuuden suunitelmissa olisi perustaa kouluja, jossa opiskellaan Arlandian hallituksen opetussuunnitelman mukaisesti.

Arlandiassa ei ole yliopistoa, joten arlandialaiset käyvät yliopistoa muualla. Aleksander I mielestä Arlandia voisi tehdä SCU:n sisäistä koulutusyhteistyötä Jelkomian liitotasavallan kanssa, koska Jelkomialla tulee lähiaikoina olemaan omia kouluja, lukioita ja luultavasti kaksi yliopistoa. Arlandian parlamentti on hyväksynyt Jelkomian liittotasavallan ehdotuksen helmikuussa äänin 93.

Kulttuuri Muokkaa

Arlandian kansallissymbolitMuokkaa

Kansallislippu Arlandian lippu
Vaakuna Arlandian vaakuna
Kansallislaulu Marseljeesi
Kansallispäivä Arlandian itsenäisyyspäivä (31.7)

Arlandialainen ruokaMuokkaa

Arlandialainen ruoka koostuu hampurilaisista, ranskalaisista, virvoitusjuomista ja näistä koostuvista aterioista ja sen lisäksi myös pirtelöt, frappét, kahvit ja donitsit ja keksit. Kasvissyöjille on myös salaattia. Suosituimmat hampurilaiset ovat juusto- ja tuplajuustohampurilaiset.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki