FANDOM

Arlandian kriisi alkoi 19. helmikuuta 2017, kun parlamentin vähemmistöjohtaja, eli opposition johtaja, esitti hallitukselle epäluottamuslauseen, jota kannatti 7 edustajaa 12 edustajasta. Presidentti joutui erottamaan hallituksen välittömästi. Syynä oli opposition esittämä väite, jonka mukaan valtion vuoden 2016 taloustietojen väärentämisestä. Keskustelu käytiin jo viikko aikaisemmin ja parlamentin istunnoissa on tapahtunut useita yhteenottoja edustajien välillä.

Yhteenotot kävivät väkivaltaisiksi 20. helmikuuta 2017, jolloin presidentti julisti maan hätätilaan. Parlamenttivaalien oli tarkoitus pitää 21. helmikuuta, mutta suurin osa kansasta uskoi ettei tämä onnistuisi. Vaalit siirrettiin 22. helmikuuhun ja tulokset julkaistiin 23. helmikuuta. Äänet menivät pääpuolueilla tasan. Yleensä enemmistöpuolue muodostaa automaattisesti hallituksen, mutta tasatilanteessa, aloitetaan hallitusneuvottelut. On varmaa, että ainakin sitoutumattomat edustajat ovat hallituksessa.

Arlandian presidentti jätti poliisille tutkintapyynnön hallituksen toimista. Edellinen hallitus haastoi konservasiivisen puolueen oikeuteen. Tapaus käsitellään korkeimmassa hallinto-oikeudessa välittömästi.

Vastavalittu parlamentti päättivät, että maahan tuulee rauha vasta kun tämä tapaus on käsitelty korkeimmassa hallinto-oikeudessa loppuun.

Turvallisuussyistä parlamentti kokoontuu salaisessa paikassa Suomen alueella, kunnes parlamentti päättää palata Arlandiaan.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki