FANDOM

Chagosian vapaavaltio on Fäärsaarille kuuluva protektoraatti, joka vaatii alueekseen Chagossaaria ja Heard- ja McDonaldinsaaria. Se ei ole suvereeni valtio, ja sitä hallitaan käytännössä pakolaishallituksen avulla. Alueen seremoniallinen ja hetkellä myös tosiasiallinen (muttei absoluuttinen) hallitsija on Färsaarten kuningas Anfinn I.

Protektoraatin de jure pääkaupunki on Punktum Marjun (tunnetaan myös Point Mariannena). Maan pakolaishallitus taas toimii Färsaarten ja Jelkomian alueella.

Vaikka 'emämaa' Färsaaret kuuluu Arktisten saarten unioniin, Chagosia ei kuulu, koska se ei ole suora osa Färsaaria ja sijaitsee hyvin kaukana niistä.

Historia Muokkaa

Chagossialaiset saapuivat saaristolleen eri ajanjaksoina, ja ehtivät elää siellä satoja vuosia ennen kuin amerikkalaiset ja brittiläiset julmasti pakkosiirsivät heidät Mauritiukselle ja Englantiin 1960- ja 1970-lukujen aikana, ja tätä ollan kritisoitu ja kritisoidaan vieläkin paljon kansainvälisesti. Järjestettiin lukuisia ryhmittymiä, jotka ajavat chagossialaisten paluumuutto-oikeutta kotimaahansa. Färsaaret on ensimmäinen valtio, joka suoranaisesti ajaa tätä. Se perusti pakolaishallituksen, Chagosian vapaavaltion, 23.1.2016.

Kulttuuri Muokkaa

Chagosialainen kulttuuri on sekoitus brittiläistä, färsaarelaista, afrikkalaista ja ranskalaista kulttuuria, ja on täten ehkä yksi maailman ainutlaatuisimmista kulttuureista.

Ruoka Muokkaa

Chagosialainen keittiö on hyvin kalapainotteinen. Maassa syödään sub-antarktisia, arktisia ja sub-arktisia sekä lämpimämmänkin meren kalalajeja.

Brittiläinen ja ranskalainen vaikutus alueen kulttuuriin on tuonut mukanaan myös länsimaisempia antimia. Ruokakulttuuria katsoen ei pidä unohtaa myöskään kookospähkinöitä, jotka ovat hyvin yleistä chagosialaista ruokaa erityisesti perinteistä chagossaarelaista kulttuuria katsoen.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki