FANDOM

Jelkomia, (jelkomiaksi Jelkomia) on Hämeenmaahan kuuluva semiautonominen alue, joka on vaatimansa alueen de facto hallinnastaan huolimatta usein mikrovaltiotasoisena pidetty alue. Se rajoittuu Malmin kaupunginosan osa-alue Pihlajamäkeen, sekä Pukinmäkeen, Oulunkylään ja Viikkin (Helsingin kaupungissa, Suomessa). Pääkaupunkina toimii Ruoskeacer. Jelkomia ei kuulu Euroopan unioniin, ja käyttää omaa valuuttaansa, tigimiä. 1 tigim vastaa 0,08 euroa. Mikään Yhdistyneiden Kansankuntien jäsenvaltio ei ole tunnustanut Jelkomiaa.

Sketch-1484339758761-1-1

Metropoli-Jelkomia

Jelkomia

Lippu

Historia Muokkaa

Jelkomiaa ennen oli useita hajanaisia valtioita joista kaikilla ei ollut edes nimiä. Tälle asialle haluttiin muutos. Kauan oltiin pysytty epäaktiivisina, mutta tammikuun kolmastoista, vuonna 2016, pitivät Aleksander Järveläinen ja Anfinn Bjartalíð kokouksen valtioiden yhdistämisestä. Tämän kokouksen tuloksena syntyi Jelkomia, liittovaltio jossa oli kaksi maakuntaa, Mar ja Fuliotia (nykyään maakunnat on lakkautettu). V1, toinen kokouksen osapuolista, oli kannattanut pitkään kahden valtion mallia, kun taas 4Ö, liitoista toinen, oli kauan halunnut yhtenäistää valtiojärjestelmän. Sittemmin V1 on siirtynyt kannattamaan yhden valtion järjestelmää.

12. heinäkuuta 2017 vallanvaihdon junailleet hämeenmaalaisnationalistit kumosivat vallan Jelkomiassa rauhallisesti.

Aluejako Muokkaa

Jelkomia koostuu kunnista, jotka ovat verrattain pieniä yksiköitä. Niillä on omat pormestarit.

Luettelo Jelkomian kunnista ja kaupungeista, jossa kaupungit on lihavoitu:

Aarnikka

Bunkkerila

Bingisabe

Imeia

Jättilä

Kasteniitty

Longe

Ruoskeacer

Vaarala

Vulio

Teollisuus Muokkaa

Jelkomiassa on puunjalostusteollisuutta, joka käy vielä tosin hyvin pienellä voimalla. Maassa on rakennusalaakin, ja majanrakennuspalveluita, jotka rakentavat majakyliä, joista tulee sittemmin kaupunkeja. Aarnikan keskusta on pystytty tuhojen jälkeen rakentamaan ennalleen.

Jelkomiassa ei ole vielä elintarviketeollisuutta, vaan kaikki elintarvikkeet ostetaan.

Terveydenhuolto Muokkaa

Kaikki terveyspalvelut tapahtuvat Suomessa, tai ne ostetaan.

Matkailu Muokkaa

Jelkomiassa on helikopterikenttä, johon ei kuitenkaan vielä lennä mikään yhtiö.

Savela-Jelkomian matkakeskus ja Suomessa, lähellä Jelkomiaa sijaitsevat Oulunkylän ja Pukinmäen juna-asemat palvelevat matkailijoita.

Liikenne Muokkaa

Jelkomiassa on kolme tärkeää valtaväylää; JTV16, JTV42, ja Fulio Cross Road. Valtaväyliä ja liikennepaikkoja on tulossa lisää. JTV42 -tien parannushankkeet ovat melkein valmiita.

Kulttuuri Muokkaa

Ruokakulttuuri Muokkaa

Jelkomialaiseen ruokakulttuuriin kuuluu muun muassa Vesn Tonik, josta on saatavilla myös chilillä höystetty versio. Myös täyteläiset voileivät, muun muassa merkittävä kansallisruoka Oco Sandwich (Sanduic Oco) kuuluvat kulttuuriin. Jelkomialainen Kokananast ja färsaarelainen Frídrik- virvoitusjuoma ovat suosittuja Jelkomiassa. Alueliitoksen jälkeen Jelkomiaa ollaan pyritty hämeenmaalaistamaan.

Työväen ruoka Muokkaa

Jelkomian ruokakulttuurissa erityisasemassa on "työväen ruoka", johon kuuluu muun muassa tölkkipavut tomaattikastikeessa ja tölkkihernekeitto.

Koulutus Muokkaa

Jelkomiaan tullaan rakentamaan kouluja, joita ei vielä ole yhtäkään. Oppimisvelvollisuus on astunut voimaan koko maassa. Kouluissa tullaan opiskelemaan jelkomian kieltä, hämeenkieltä ja yleisiä oppiaineita, kuten matematiikkaa.

Puolustus Muokkaa

Puolustusta rakennetaan. Jelkomiassa kenenkään ei tarvitse suorittaa asepalvelusta, ja muutenkin näissä asioissa ollaan tasa-arvoisia, mutta harjoitteluohjelma annetaan joka sotilaalle kenraalin arvioiman yleiskestokykvyn mukaan.

Politiikka Muokkaa

Alueella ei ole käytössä varsinaisia puolueita. Hämeenmaan ylin neuvosto hallitsee provinssia sotilasjunttana. Kenraalikuvernööri tullaan nimittämään lähiaikoina.

Lait Muokkaa

Ihmisoikeuslait Muokkaa

Jelkomiassa on tasa-arvoinen avioliittolaki. Laki vahvistettiin 18.7.2016. Maassa ei olla määritelty monia lakeja, ja kansalaisia ollaan kehotettu ottamaan yhteys asiaa käsittelevään ministeriöön määrittelemättömissä lakiasioissa. Maata vastaan kapinoiminen fyysisesti on kielletty. Jelkomiassa ei ole asevelvollisuutta.

Muita lakiasioita Muokkaa

Jelkomia noudattaa Yhdistyneiden kansakuntien ihmisoikeuslakeja.

Rahalaki Muokkaa

Lahjusten ottaminen kielletty kaupallisessa tai virallisessa mielessä on kielletty. Näihin lukeutuvat myös makeiset, juomat, elintarvikkeet ja muu arvollinen omaisuus. Yritykset saavat ottaa velkaa vain, jos kykenevät maksamaan sen.

Ympäristölaki Muokkaa

Tee tarpeesi ainoastaan käymälöihin. Älä heitä paristoja tai muuta ongelmajätettä luontoon. Pidä julkiset alueet siistinä, äläkä heitä myöskään maatuvaa jätettä näkyville.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki