FANDOM

Mursuvaari

Mursumaan pääministeri Mursuvaari

Mursumaan lippi

Mursumaan lippu

Mursumaan tasavalta on mikrovaltio Suomessa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa.

Historia Muokkaa

Mursumaa perustettiin 12. elokuuta 2018, jolloin alue itsenäistyi Suomesta.

Mursumaassa käytiin 21-24. marraskuuta Mursumaan sotana (virallisesti Mursumaan sisällissota) tunnettu sota Mursumaan joukkojen ja Lego-ukkojen välillä. Mursumaa kuitenkin voitti Kiokin taistelun ja lopulta koko sodan. Mursumaa pysyi tasavaltana, kun hävinneiden Lego-ukkojen tavoitteena oli tehdä Mursumaasta kuningaskunta.

Lego-ukko

Lego-ukkojen sotilas 22. marraskuuta 2018 matkalla kohti Kiokia

Nallelan Sanomat

Nallelan Sanomat ilmoittaa Mursumaan itsenäistymisestä

Tietoja Muokkaa

Nimi Mursumaan tasavalta

Pääkaupunki Kioki

Väkiluku 110

Pinta-ala 8 neliökilometriä

Lippu Ylimpänä ja alimpana sininen raita ja keskellä vihreä raita.

Vaakuna Mursumaan vaakuna on ympyrän muotoinen. Keskellä vihreä raita ja sivuilla siniset raidat.

Kielet Suomi ja Mursukieli

Valuutat Sadi ja Euro

Motto Kaikki jotka tahtovat vain maahamme tulla saavat

Väkiluku ja kansalaiset Muokkaa

Mursumaassa oli 1. marraskuuta 2018 50 asukasta, joista virallisia kansalaisia 2. Loput ovat niin sanottuja puoli-kansalaisia, jotka tunnustavat kuitenkin asuvansa Mursumaan alueella. Suurin osa Mursumaan asukkaista asuu Kiokin alueella.

Mursumaan alue Muokkaa

Mursumaan alue on enimmäkseen metsiä ja nurmikkoa. Lisäksi alueella on yksi talo.

Alueen pinta-ala on 8 neliökilometriä.

Pienemmät alueet Muokkaa

Mursumaa on jaettu seitsemääntoista pienempään alueeseen:

Kioki, Koirien kaupunki, talo

Majavati, Majavakylä, sivupiha

Taka-Asila, Taka-Aasila, etupiha

Metsä-Asila, Metsä-Aasila, Pohjoisosan metsä

Itilasi, Metsä vielä pohjoisempana kuin Metsä-Asila, tien toisella puolella.

Oravati, Oravakylä, Närhimetsän kunnan alue.

Pöllöti, Eteläosan metsäalue.

Iso-Metsä, suuri metsäalue erillään muusta Mursumaasta.

Pikku-Metsä, kunta aivan Mursumaan lounaisosassa.

Kuusimetsä, kunta Mursumaan luoteisnurkassa.

Syrjä-Metsä, kunta maan länsiosissa.

Ankkasaari, saari maan länsiosissa.

Sorsasaari, saari, Ankkasaaren pohjoispuolella.

Eteläsaaristo, koostuu seitsemästä pikkusaaresta.

Suo, suuri suoalue maan itäosissa.

Rantametsä, maan pohjoisin osa.

Välimetsä, maan kaakkoisin osa.

Kulttuuri Muokkaa

Mursumaassa juhlitaan eniten itsenäisyyspäivää ja joulua.

Ruokakulttuuri Muokkaa

Mursumaalla on lukuisia omia ruokia. Suosituimmat Mursumaalaiset ruoat ovat siellä Bollan (lihaa ja kasviksia pallon muotoisena taikinan välissä) sekä Juustohampurilainen, joka ei ole niin Mursumaalainen ja kyllä monet terveellisemmätkin ruoat. Mursumaan ruokakulttuuri on saanut hyvin kansainvälisiäkin vaikutteita eri puolilta maapalloa.

Kirjallisuus Muokkaa

Mursumaassa kirjallisuus on erittäin suosittua. Luetuin kirja on Iso Mursukirja ja luetuin sanomalehti Nallelan Sanomat. Suosituimpia sarjakuvia on Aku Ankka. Lisäksi erityisen suuren suosion on saavuttanut Kalle Nalle-kirjasarja, jonka ensimmäinen osa Kalle Nallen talo ilmestynee vuonna 2018. Kalle Nallelle on oma wikikin, joka on tosin vielä keskeneräinen kirjasarjan keskeneräisyyden vuoksi.

Työ ja Palvelut Muokkaa

Mursumaassa on pankki ja matkamuistokauppa sekä sadipaja, jossa tehdään Mursumaan sadi-rahat. Kaikki asukkaat käyvät töissä Suomen puolella, paitsi vuoden 2018 syyskuun alussa aloittaneiden pankin ja matkamuistokaupan sekä sadipajan työntekijät.

Liikenne Muokkaa

Mursumaassa on yksi auto ja kolme polkupyörää. Mursumaa myi neljännnen pyörän. Kolmaskin pyörä on liikenteen kannalta oikeastaan turha ja sekin aiottiin myydä rahojen keräämiseksi Mursumaalle. Eduskunta ei kuitenkaan kannattanut sen myymistä.

Mursumaa-rekisterinumero

Mursumaalainen auton rekisterinumero

Urheilu Muokkaa

Mursumaan kansallisurheilulaji on jalkapallo.

Mursumaalla on omat jalkapallo- ja jääkiekkojoukkueet. Ne eivät ole pelanneet vielä kansainvälisiä otteluja, mutta kuntien ja alueiden kesken on pelattu kerran jalkapallossa Mursumaan Cupia. Voiton vei Kiokin joukkue. Mursumaassa pelataan sählyssä yksi alueiden välinen ottelu noin kerran viikossa.

Luonto ja Eläimet Muokkaa

Mursumaassa on paljon erilaisia eläimiä. Lisäksi siellä on akvaario. Mursumaan alueesta suurin osa on metsää ja keskiosissa on talo ja nurmikkoa. Mursumaan alueella kävi kesällä siili, joka tuli usein lännestä, Suomen puolelta. Mursumaassa on paljon metsää, jossa asuu lintuja, kuten käpytikkoja, talitiaisia, punatulkkuja, peippoja ja räkättirastaita sekä oravia, harakoita ja variksia. Alueella on havaittu myös varpushaukka ja jänis, mutta tällöin se kuului vielä Suomeen.

Mursumaan alueella on lisäksi yhdeksän saarta. Ne muodostavat omat alueensa. Saaret ovat Ankkasaari ja Sorsasaari, Joutsensaari, Mäntysaari, Kuusisaari, Koivusaari, Pöllösaari, Majavasaari ja Pikkusaari. Mursumaan alueesta 200 neliömetriä on vettä.

Yleisimmät puulajit ovat kuusi ja mänty, sekä koivu paikoitellen. Lisäksi alueella on marja- ja syreenipensaita sekä muutama pihlaja.

Kielet Muokkaa

Pääartikkeli:Mursukieli

Mursumaalla on kaksi virallista kieltä: Mursukieli ja Suomi. Mursukieltä puhuu alueen asukkaista 98 ja suomea 2. Mursumaan kieli on saanut vaikutteita erityisesti suomesta, englannista ja ruotsista.

Englanti ja ruotsi tulevat virallisiksi kieliksi vuoden 2019 alussa eduskunnan päätöksen mukaisesti.

Sanoja Muokkaa

Suomi-Mursukieli Muokkaa

Yksi Ona

Kaksi Tsuka

Kolme Trei

Mursumaa Wallanti

Suomi Finlanti

Mursukieli Omiru, Omirugiele

Mursukieli-Suomi Muokkaa

(Mursumaan alueita)

Kioki Koirien kaupunki

Koirati Koirakylä

Jäkaruti Jääkarhukylä

Valuutta Muokkaa

Mursumaan valuutat ovat euro ja sadi, joka on euron tai sadasadin, euron arvoisen sadi-rahan, sadasosa. Mursumaan sadit valmistetaan Mursumaan omassa Sadipajassa.

Hallinto ja Lait Muokkaa

Pääartikkeli:Mursumaan politiikka

Mursumaan laeista tärkein on perustuslaki. Mursumaassa lait säätää eduskunta, jossa on 24 jäsentä.

Eduskuntavaalit pidetään joka vuosi elokuun alussa.

Eduskunta toimii eduskuntalain mukaisesti.

Muita tärkeitä lakeja ovat Mursumaassa esimerkiksi:

Laki Mursumaan rajoista

Hallintolaki

Ihmisoikeuslaki

Eläinsuojelulaki

Eduskuntalaki

Laki Mursumaan presidentistä

Laki Mursumaan ministereistä

Asevoimat Muokkaa

Mursumaan asevoimat perustettiin 1. lokakuuta ja ne taistelivat ensimmäisen kerran Mursumaan sodassa Lego-ukkoja vastaan voittaen sodan. Asevoimat-nimi muutetiin 1. joulukuuta puolustusvoimiksi eduskunnan päätöksen mukaisesti. Päätöstä perusteltiin Mursumaan rauhoittuneella tilanteella. Puolustusvoimat ovat maan pieneen kokoon nähden harvinaisen vahvat. Kalustoon kuuluu neljä panssariautoa, yhdeksän polkupyörää ja muuta kevyempää kalustoa. Asevoimien vahvuus on noin 18 sotilasta.

Juhlat Muokkaa

Mursumaalla on tällä hetkellä vasta kaksi juhlapäivää, itsenäisyyspäivä, jota vietetään joka vuosi 12. elokuuta ja joulu joulukuussa.

Mursumaan itsenäisiksi tunnustamat valtiot Muokkaa

Kaikki YK:n jäsenmaat

Ja nämä mikrovaltiot

-Alhonmaa

-Liposlavia

-Mueleja Insulo

-Talon